dilluns, 10 de febrer del 2014

Tervetuloa Suomi

 Hola a tothom!!


Com ja sabeu, he marxat a Finlàndia a passar una temporada; en principi hi seré fins a mitjans de Juny. M'estic a casa d'una família fent d'Au-pair (osigui, fent de cangur) a una nena de quasi 7 anys i un nen de 2 i mig. I de moment m'ho estic passant bomba!!


Havia d'arribar dimarts passat dia 4 però he estat tota la setmana a 38-39 de febre amb la qual cosa vaig acabar pujant a l'avió ahir pel matí... i res! Aquí estic. 

El viatge d'avió va durar unes 4 hores, i va ser bastant distret perquè tenia wifi!! però no vaig descobrir com funcionava fins que no duia unes 2.5h allà dins... també cal dir que havia aprofitat per dormir una miqueta ja que a la nit només vaig poder dormir 3 o 4 hores.


Vaig volar amb la companyia Norwegian tot i que la destinació era Hèlsinki, però és la companyia barata que opera per aquí dalt. El millor de l'avió és que m'hi cabien les cames al seient!! Visca!!


Durant el viatge també em vaig distreure llegint "Cosas no aburridas para ser la mar de feliz", el llibre que em van regalar per l'aniversari les amigues :) i diu moltes veritats, és molt guai!


Un cop arribada a Hèlsinki havia d'agafar un bus cap a Lahti, la ciutat on em van venir a buscar. El conductor era simpàtic però em parlava en finès i jo no entenia res... jo parlava en Hau (com els indis) i només li assenyalava el bus i li deia: Lahti? I ell deixava anar parrafades ben llargues... però bé, vaig arribar!  L'aventura no s'acaba aquí! un cop vam ser a dins de Lahti, el senyor conductor anava agafant el micròfon i dient paraules o frases (el finès és com l'alemany, que s'emocionen ajuntant coses i fan paraules super super llargues) i jo em pensava que ho feia per despertar-nos i resulta que anava dient el nom de les parades. Em vaig espantar una mica perquè evidentment no sabia com es deia "estació d'autobusos", però la noia de l'altre cantó del passadís em va donar un cop de mà i em va indicar on havia de baixar. Al cap de 5 minuts em van venir a buscar la Sari (la mare) i la Isa (la nena) i vam marxar cap a casa -que per cert, els hi va saber super greu arribar 5 minuts tard heheh, visca la puntualitat! - .


 

La casa està al terme municipal d'Orimattila (que es pronuncia Orrimatil·la) però en realitat està al mig del camp. És una passada! Està tot nevat!! hi ha com un pam de neu, i diu la Sari que ha estat un hivern molt poc fred i per tant amb poca neu... oooohhh!! També s'ha d'anar amb compte per la carretera per què la poden creuar cèrvols o rens! quina emocióooo!! (espero que no me'n trobi mai cap mentre condueixi... perquè l'emoció i els frens no sé si són gaire amics...).

La resta de la família, a part de la Sari i la Isa, són el Markus que és el pare, l'Altti que és el fill, i en Lastu, el gos. Tots són molt i molt simpàtics i agradables, i els nens no callen! Jo no entenc res perquè parlen finès, però fan molta gràcia, especialment el petit, que es marca uns monòlegs macos macos! Però bé, el llenguatge de les pessigolles i el pilla-pilla són internacionals! Amb en Lastu també ens hem fet molt amics :) 

Avui hem fet circuit de cotxe, perquè em toca fer de taxi i portar els nens a l'escola i a les activitats extraescolars. La Isa fa patinatge artístic i entrena un munt, i mentre entrena jo m'he de quedar per allà esperant. Avui, mentre ens esperàvem (m'ha acompanyat la mare per ensenyar-me el lloc) hem anat al costat de les pistes de salts d'esquí i impressionen bastant! Vaja, que jo no sé si saltaria... La foto es veu una mica borrosa, perquè amés hi havia boira, però la penjo per què us en feu una idea. Les pistes de salts són aquestes coses que semblen tobogans.






 D'aquí a uns dies hi fan un campionat, aviam si hi puc anar!!

També hem anat al super, i comptant que he esmorzat una llesca de pa amb formatge a les 7 del matí, he dinat a les 11 (si, si! i la mare em deia: Happy breakfast!! quan li he explicat que jo a aquesta hora esmorzo) i no hem sopat fins les 7 de la tarda... tenia una gana!! M'ho hauria comprat tot! El salmó fa una pinta es-pec-ta-cu-lar! Una pila de fruita és importada d'Espanya... i el que m'ha fet més gràcia és que compren tonyina Calvo al aceite de oliva con ajillo hehehe!  El super és gegant, hi venen esquís fins i tot!!! M'he comprat uns guants de llana, perquè només m'havia endut les manoples i no fa tant de fred... també m'he anat fixant amb els preus, i almenys els crispis... jo diria que són més barats i tot!! una caixa de cereals Nesquick val 2 euros i poc!! En la resta de coses no m'hi he fixat gaire.. tomàquets 4 i pico el quilo i... ja no recordo res més.
I a les 7 per fi hem sopat una mena de sopa d'arròs, patates, pèsols i pastanaga, i també teniem pans diversos i el formatge que està molt bo! i menjant menjant.. m'he menjat el tall de pa que volia l'Altti! Es veu que li havia dit a la seva germana que ni se'l mirés i jo me l'he menjat tan panxa a la seva cara heheh pobret ha fet una cara!! Però jo no havia entès l'amenaça!! definitivament he d'aprendre més finès... de moment només se dir "kiitos" (que vol dir gràcies) i amb la resta de paraules faig de mono de repetició però no hi ha manera!

Per cert!! ahir també vam celebrar una miqueta el meu aniversari!! Em van regalar una tassa d'uns dibuixos suecs, els Moomins, una pulsera de boletes molt xula que havia fet la Isa i una mena de pulsera de llana i una mena de bufanda fetes per la Isa també (ja els hi faré fotos). Em van fer un pastís de xocolata molt bo i em van fer bufar una espelma :)

Apa, després d'haver-vos posat una mica al dia us deixo amb una foto de les vistes des de la meva habitació (que es veu la casa dels veïns). 

Petons!!







1 comentari:

  1. Elena! tu si que en saps de viure! m'ha agradat molt l'escrit que has fet i espero que en facis més que et seguiré la pista!
    Quan vas estar a Mèxic no sabia que tenies un bloc, però a partir d'ara si vas fent més escrits aquí tindràs algu que et seguirà!
    fins aviat i a gaudir de Finlàndia!! De moment tot sembla genial! M'encanta!

    Eulàlia.

    ResponElimina